måndag, mars 12, 2007

Toppenvecka i alperna

Tillbaka igen efter en jättehärlig vecka i Saas Fee i Schweiz. Vi har haft tur med snö, fint väder, bra skidåkning och ett trevligt boende. Varje gång jag kommer till alperna slås jag av hur storslaget det är. Jag kan inte låta bli att känna vördnad för jorden och naturen när jag står och blickar ut över topparna. Som människa känner jag mig så liten och såbar, samtidigt som jag får känslan av att äga hela världen. Det är något alldeles speciellt med alperna!


Saas Fee är en liten mysig by som ligger i cantonen Valais. Byn ligger på 1800 meters höjd, och skidområdet är byggt på en glaciär. Gott om bra och kall snö trots stekande sol alltså. Mycket turister, hotell och restauranger lyckas dock inte ta död på den genuina bykänslan. I Saas fee är det inte tillåtet med bensindrivna fordon. Istället kör man små elbilar för transport av bagage, folk, mm. Till och med polisen har en liten elbil...
.

J:s favorit i matväg var Walliser teller - en tallrik (bräda) med charketurier och ostar. Själv fasnade jag för Röstin, som inte riktigt var samma sak som Rösti här hemma. Istället var det riven potatis blandat med grönsaker/ skinka/ bacon, ett stekt ägg ovanpå och till sist dränkt i smält ost. Man åt MYCKET smält ost!!!!
J åt ostfondue till middag en kväll, men det blir lite mycket ost för min smak. Jag smakar gärna tre-fyra bitar, men sedan räcker det. Vi hade bestämt att äta kött-fondue också en kväll, men den eftermiddagen smällde vi i oss en påse chips och friterade munkar. Inte ett dugg hungriga när kvällen kom. Så det smög sig! Vi får väl gå ut och äta fondue här hemma istället, eller kanske till och med fixa en själva hemma.
.
Bara nå'n timme från Saas Fee ligger Zermatt, där vi spenderade en dag för lite variation och möjlighet att åka i ett lite större system. Zermatt är helt enkelt större. Större by, större skidsystem, större priser och har det stora 'Toblerone-berget' Matterhorn i bakgrunden.
Nog om det! Det är skönt att komma hem också.


Etiketter: , , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida