tisdag, februari 13, 2007

Att byta jobb, flytta och byta namn medan man väntar

Jag har ganska länge funderat på att byta jobb. Under IVF-försöken var det liksom inte aktuellt, eftersom man inte vill komma till ett nytt jobb och vara gravid. Nu är det plötsligt inget som hindrar att jag byter jobb. Jag har dock en ganska komplicerad profil, så det lär ta ett tag innan jag hittar ett nytt jobb. Just nu borde faktiskt vara det ultimata tillfället att byta, för då hinner jag vara ett tag på det nya jobbet innan vi ska hämta vår kina-plutt. Idag har varit en dålig dag på jobbet, och då kommer ju naturligtvis tankarna om att byta jobb upp.

Genast funderar man på hur det skulle påverka vår handling i Kina. Måste man uppdatera den bara för att man byter jobb? Intyget om anställning och lön kommer ju från den arbetsgivaren jag har nu.

Vidare går vi i flyttankar. Nu bor vi i lägenhet i sta'n, men vi vill gärna bo i hus utanför sta'n. Än så länge gör vi bara små utflykter och tittar på hur olika områden ser ut. Så smått har vi också börjat kolla in hus på nätet. Om vi byter kommun måste ju hemutredningen definitivt uppdateras/göras om.

Ytterligare en fråga är om vi kan byta efternamn medan vi väntar, eller om det är bättre att låta bli. Vi gifte ju oss i somras, men vi valde att behålla våra namn. Anledningen var att vi gifte oss lite i smyg. Våra familjer och närmsta vänner vet ju, men vi har tänkt att ha en riktig bröllopsfest för alla lite senare. Då skulle vi passa på att byta namn var det tänkt.

Jag antar att så länge CCAA inte gått igenom vår handling (review room) så borde det inte vara så svårt att göra ändringar. Samtidigt känns det ju enklast att inte göra några ändringar alls, så att inget drar ut på tiden eller går fel. Det hade varit det värsta tänkbara just nu, att vi klyddar till det hela så att det tar längre tid. Även om vi börjar bli experter på att vänta så vill vi ju inte att väntan ska vara en sekund längre än nödvändigt.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida