tisdag, maj 15, 2007

Downshifting - att växla ner

Äntligen har jag hittat ett ord på detta som jag går och tänker på. Längtan efter livskvalitet. Downshifting – att arbeta och konsumera mindre för att få mer tid att leva. Tid är mer värt än prylar. Kliva ur ekorrhjulet och få ett mer sansat tempo i livet. Mer utrymme för reflektion och nära relationer. Att hinna ’skaffa sig ett liv före döden’.

Ett liknande begrepp är Voluntary Simplicity som går ut på att leva miljövänligt genom att byta yttre rikedom mot inre. Fem grundvärderingar är:

• ekologisk medvetenhet
• materiell enkelhet
• självbestämmande
• småskalighet
• personlig utveckling

Jag har länge gått och funderat på det här med tidsbrist, överkonsumtion, vardagsstress, karriärhets, miljöproblem och meningslösa arbetsuppgifter. Det är så många som verkar må dåligt i samhället idag. Något måste vara fel.

Med fulltecknade kalendrar stressar folk mellan jobb, träning, dagishämtning, matinköp och barnens aktiviteter. Samtidigt som det konsumeras något brutalt. Man bränner tusenlappar på senaste datorerna, designerkläder och platt-TV. Titt som tätt faller man ihop av stress, men reser sig snabbt igen och rusar vidare. Måste arbeta mera – så att man kan köpa mera....

Hur ska det sluta?

2 kommentarer:

Klockan 16 maj, 2007 14:55 , Blogger Applecore sa...

Ja, idén med downshifting tilltalar mig också även om jag just nu är milsvidder därifrån! På något sätt måste jag försöka hitta ett första steg att ta för att sen ta mig "neråt". Har du något tips?

 
Klockan 23 maj, 2007 13:00 , Blogger Joma sa...

När det gäller konsumtionshets så kanske man inte behöver överösa barn med en miljon leksaker.

Vi fick ett tips på föräldrautbildningen som främst gällde adoptivbarn som just kommit till familjen. Det var att bara ha ett par leksaker framme åt gången. I alla fall i vissa länder är barnen inte vana vid så mycket leksaker, och vår utbildare menade att för många saker kan ge för många intryck för en liten som inte är van. Hon föreslog att man hade fem leksaker framme åt gången.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida